Każde dziecko ma swój indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. W zespole ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej omawiamy każdego ucznia. Wychowawca klasy, wychowawca grupy w internacie, psycholog, pedagog, nierzadko kierownik internatu, dyrektor – wszyscy siadamy i rozmawiamy o każdym dziecku, czytamy jego dokumentację, zapoznajemy się z jego historią. Ale wcześniej bardzo dogłębnie i szczegółowo rozmawiamy z rodzicami, słuchamy ich, zawsze mówimy: „Proszę nam powiedzieć, jak pani syn/córka funkcjonuje w domu? Jakie są relacje z najbliższymi? Co sprawia państwu największy problem? Dziecko do ośrodka zostanie przyjęte, ale musimy mieć pełną informację o jego sytuacji rodzinnej i wtedy nasza pomoc opierać się będzie na współpracy z państwem”.
Potem następuje obserwacja dziecka, pierwsza diagnoza i praca. Z nauczycielami przygotowujemy program, czyli plan pracy indywidualnej: terapeutycznej, logopedycznej, kompensacyjnej.
Dzieci z autyzmem to jest pewna specyfika, to są nowe wyzwania. W naszym ośrodku pracujemy również z grupą dzieci z autyzmem. Chcemy iść do przodu i jeżeli czegoś nie wiemy, staramy się dowiedzieć. Nie zamykamy się i nie mówimy rodzicom: „To nie do przeskoczenia”. To jest do przeskoczenia. Cały czas uzupełniamy swoją wiedzę, dzielimy się nią wzajemnie, zbieramy informacje o konkretnym dziecku W integracji szeroko pojętej muszą być zauważalne drobne rzeczy, które dla nas, pedagogów, dla dziecka są sukcesem. Motywujemy, używamy wszelkiego rodzaju metod pracy aktywizującej, jednocześnie cieszymy się wspólnie z jego sukcesów. Każdy sukces jest doceniony, a nagrodą jest dobre słowo, przytulenie, zauważenie w tłumie. W której szkole masowej uczeń jest zauważony w tłumie?
Sport u każdego człowieka przyczynia się do rozwoju, więc on się bardzo mocno wpisuje w naszą misję. Mamy tu olimpiady specjalne czy dzień treningowy. To jest metoda rehabilitacji. Kładziemy od zawsze nacisk również na zajęcia plastyczne, artystyczne. Rozwijamy, usprawniamy u dzieci małą motorykę. Ręce tworzą piękne rzeczy. To jest praca, w którą oni wkładają bardzo dużo serca. Ale musi być nauczyciel. Tak jak w części sportowej są nauczyciele sportu, pasjonaci działający w Stowarzyszeniach: Olimpiady Specjalne, Sprawni Razem, tak samo nauczyciel plastyk, który wie, gdzie jest mocna strona dziecka. To wszystko zaczyna się od nauczyciela, od obserwacji. W sporcie szuka się dyscypliny, którą może trenować dane dziecko. Tak samo w dziedzinie artystycznej. Lepienie z gliny, ceramika, malowanie, grafika, jest tego bardzo dużo.
Zajęciami edukacyjnymi obejmujemy uczniów od 6 do 24 roku życia posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w zakresie:
- Szkoła Podstawowa dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym.
- Branżowa Szkoła I Stopniadla młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu lekkim.
- Szkoła Przysposabiającą do Pracy dla młodzieży niepełnosprawnej intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Edukacja ucznia wspomagana jest przez specjalistów, którzy zapewniają wieloprofilową rewalidację w zakresie:
- Terapie psychologiczna, pedagogiczna i logopedyczna, dogoterapia, rewalidacja indywidualna, integracja sensomotoryczna.
- Terapia ruchowa.
Dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim placówka umożliwia:
- Edukację na wszystkich szczeblach poczynając od Szkoły Podstawowej, Gimnazjum do Szkoły Branżowej I Stopnia. Zajęcia obejmują edukację zgodną z obowiązującą ogólną podstawą programową szkół ogólnomasowych.
- Nauka w szkołach kończy się sprawdzianem klas VIII, egzaminem gimnazjalnym i egzaminem potwierdzającym kwalifikacje zawodowe .
- Dla uczniów z odległych miejscowości oferujemy całodobową opiekę wychowawczą w ramach internatu. Pobyt ucznia w internacie jest bezpłatny. Rodzice pokrywają wyłącznie koszty wyżywienia.
Dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym, znacznym szkoła umożliwia:
- Edukację na wszystkich szczeblach poczynając od Szkoły Podstawowej, Gimnazjum do Szkoły Przysposabiającej do Pracy
Zespół rewalidacyjno -wychowawczy
Zajęciami obejmujemy dzieci i młodzież niepełnosprawne od 3 do 25 roku życia posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego lub orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych wydane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.
- Zespół Rewalidacyjno–Wychowawczy (wiek 3 – 25 lat)
- Zespół rewalidacyjno – wychowawczy dla dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu głębokim oraz niepełnosprawnych intelektualnie z niepełnosprawnościami sprzężonymi
- Specjalny Ośrodek Szkolno–Wychowawczy(wiek 6 – 23 lat)
- Grupy wychowawcze (całoroczna opieka wychowawcza w internacie z wyjątkiem przerw świątecznych i wakacji)
Szkoła Podstawowa
- Klasy I – VIII dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi
Branżowa Szkoła I Stopnia
- Klasy I – III dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi
Szkoła Przysposabiająca do Pracy
- Klasy I – III dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi
- Stawowa 23
56-410 Dobroszyce
tel/fax (71) 314 11 13